Nachtdienst in de kraamkliniek - Reisverslag uit Ker Dobaly, Gambia van Liesbeth Hartings - WaarBenJij.nu Nachtdienst in de kraamkliniek - Reisverslag uit Ker Dobaly, Gambia van Liesbeth Hartings - WaarBenJij.nu

Nachtdienst in de kraamkliniek

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

07 November 2014 | Gambia, Ker Dobaly

Dat er de afgelopen dagen weinig bevallingen waren, was stilte voor de storm!

Rond 22:00 kwam de eerste vrouw binnen om te bevallen. Het was een zeer moeizame bevalling, waarbij wij het gevoel hadden, dat er een levenloze baby geboren zou worden, als gevolg van de complicaties die optraden. We konden geen harttonen meer horen. Rond 2:00 werd er een meisje geboren (2900 gram), die na wat hulp al vlot begon te ademen en te huilen, wat een geweldige verrassing!!

Tijdens deze bevalling, kwam er nog een vrouw binnengelopen. Zij beviel rond 4:00 van een meisje (3300 gram). Het was een ongecompliceerde, mooie bevalling, die ik gedaan heb, met de hulp van Fatou.

Ik lag net in bed rond 5:00, toen Fatou belde om te vertellen dat ik heel snel moest komen. Er was een baby geboren in de taxi, onderweg naar de kliniek. De baby lag onder de voorstoel van de auto en huilde niet. Fatou heeft de luchtwegen van het meisje uitgezogen en ja.... Ze begon te huilen! Met de moeder is alles goed!

Eind goed, al goed. In één nacht, is de Gambiaanse bevolking sowieso drie prachtige meisjes rijker! Ik heb ze lekker gewassen en aangekleed.

In totaal heb ik nu 7 bevallingen gezien en 2 zelf begeleid met ondersteuning van Fatou. Iedere bevalling is anders, met ieder een eigen verhaal. Besnijdenissen, komen hier bijvoorbeeld nog veel voor. Vreselijk, maar zo is de cultuur. Iedere keer weer ben ik zo dankbaar dat het mij gegund is, deze ervaring op te mogen doen.

In afwachting tot de volgende bevalling.....

  • 07 November 2014 - 16:57

    Erzsi Van Straaten:

    Dag Liebeth,
    Met veel genoegen over je nachtdienst gelezen . Het moet veel voldoening geven om dit te kunnen doen. Maar het zal ook wel heel wat energie kosten. Op de foto's zie ik wel wat vermoeide trekken. En de warmte zal ook wel veel vergen. Maar die mooie baby'tjes zullen wel veel "goed" maken. Hoe ook, ik wens je alle nodige energíe en liefs. Erzsi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Actief sinds 07 Sept. 2014
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 10818

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2014 - 02 Maart 2015

African dream!

Landen bezocht: