Time flies - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van Liesbeth Hartings - WaarBenJij.nu Time flies - Reisverslag uit Kunkujang, Gambia van Liesbeth Hartings - WaarBenJij.nu

Time flies

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

06 Februari 2015 | Gambia, Kunkujang

In mijn vorige verslag, schreef ik, dat het tijd werd voor een mooie bevalling. Even wat positiefs...

Inmiddels zijn we vijf bevallingen verder, iedere bevalling blijft een genot om mee te mogen maken. Dit nieuwe leven compenseert voor zowel Fatou, als voor mij, een hoop negativiteit. Het is ook iedere keer weer leuk om het pasgeboren baby'tje in badje te doen, lekker te verzorgen en mooi aan te kleden. Wat ik nog steeds heel bijzonder vind, is dat veel meisjes de naam 'Elisabeth' gekregen hebben.. Toch steeds weer een beetje kippenvel!

In de kliniek is het nog steeds een komen en gaan van patiënten, het is dan geen malariaseizoen, toch loopt het door. We zien vooral veel verwondingen, luchtweginfecties en voedselvergiftigingen. Natuurlijk komen er iedere dag ook weer zwangere vrouwen voor controle. Heerlijk om zo bezig te zijn.

Een aantal weken geleden, hebben wij Kabir hier opgenomen. Kabir is een jongetje van vier jaar oud, die geleidelijk zwakker en zieker werd. Hij had vaak koorts, at nauwelijks tot niets, braakte, had diarree en sliep een groot gedeelte van de dag. Ook had hij een verdikking aan de buitenkant van zijn keel. Alle symptomen bij elkaar, zouden de oorzaak kunnen zijn van een schildklierprobleem. Samen met Kabir en zijn vader, ben ik een dag naar het ziekenhuis in Banjul geweest. We hebben al met al vijf uur gewacht. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan, maar niets was afwijkend. Wij zijn toch gestart met behandelen alsof het een schildklierprobleem was. Kabir fleurt iedere dag meer op, fantastisch!! Hij lacht weer, rent, speelt en pikt zelfs brood van andere kindjes, omdat hij honger heeft. Dit geeft zoveel voldoening!!!

Fatou is uitgeroepen tot ' Gambian woman of the year 2014'. Dit wordt 14 februari groots gevierd op de compound, hier in Kunkujang. We zijn met z'n allen bezig om alles op te knappen. Kasten schilderen, schoonmaken, opruimen en meer. Voor mij een beetje wennen, alles gaat op z'n Gambiaans, maar het wént! Leuk om te zien hoe actief iedereen zich inzet om het voor Fatou, deze powervrouw, een onvergetelijke dag te maken. We kijken er naar uit!!

En tja... Dan is het nog maar drie weekjes, 27 februari ga ik Gambia verlaten. In de drie en halve maanden dat ik hier nu ben, heb ik ongelofelijk veel geleerd. Improviseren, incasseren en vooral genieten van de kleine dingen. Het echte Afrikaanse leven is zo bijzonder. Ik ben er inmiddels aan gewend om te douchen en mijn haar te wassen met een emmertje water. Een groot gedeelte van de dag is er geen kraanwater. Ook weet ik als geen ander hoe nuttig zaklampen zijn. Zelfs een bevalling doen zonder electriciteit is geen enkel probleem meer. Gelukkig is hier vaak wel electriciteit, maar dus niet altijd. Het is hier erg arm, maar zo puur. Alle kinderen spelen samen, geen baby die huilt en iedereen zorgt voor elkaar. In de tijd dat ik hier ben, heb ik met veel mensen een band opgebouwd. Ik kan denk ik zelfs zeggen dat ik van bepaalde mensen ben gaan houden.

Er staat dan ook een pittig afscheid op mij te wachten. Natuurlijk zal ik dolgelukkig zijn als ik op Schiphol Roy en de rest zie. Ik ben Nederlandse en ik hoor in Nederland, daar ligt mijn toekomst. Maar met deze Afrikaanse ervaring, heb ik toch een andere kijk op bepaalde dingen in het leven gekregen.

Voordat ik hier vertrek, gaan we er met elkaar nog drie weken een feestje van maken. Veel dingen om naar uit te kijken!! Genieten hier van de alledaagse dingen en natuurlijk het grote feest van 14 februari. Ook is de schoondochter van Fatou in verwachting. Zij zal ieder moment kunnen bevallen, we kijken uit naar de komst van deze VIP baby!

De week voordat ik naar huis ga, komt mijn moeder. Ik ben erg blij dat zij er is, op het moment dat ik afscheid moet nemen van mijn Afrikaanse pleegmoeder Fatou.

Time is flying...

  • 06 Februari 2015 - 17:05

    Annie:

    Fijn dat het goed met jou gaat, nog drie weken dan ben je weer terug in het koude Nederland. Nooit zul je Gambia vergeten er zijn altijd momenten dat je weer met je gedachten bij fatou en de kinderen bent. Geniet van de laatste 3 weken die gaan nu snel. ben blij dat je moeder de laatste week er is en jullie samen terug reizen. Dikke knuffel van iemand die vaak in gedachten bij de kinderen in Gambia is.

  • 06 Februari 2015 - 17:27

    Manon Beek:

    hoi liesbeth

    elke keer weer vind ik het bijzonder en mooi om je verhalen te lezen.
    wat maak je toch veel mee, wat ben je een enorme ervaring rijker.
    heel erg knap ! veel plezier nog de komende weken en tot snel

    liefs manon

  • 06 Februari 2015 - 19:21

    Roely Zwiers:

    Lieve Liesbeth, met tranen in de ogen lees ik het verhaal. Wat een stormvloed van emoties zal jij nog steeds meemaken. Heb diepe bewondering voor je!
    Wat een feest dat Fatou straks in het zonnetje gezet gaat worden. Super! En vooral fijn dat jij daarbij aanwezig kunt zijn. Nog mooie weken gewenst en tot ziens in maart. Liefs Roely.

  • 06 Februari 2015 - 21:10

    Tineke Timmer:

    Wat een mooi verslag en dat ik bij je afscheid daar mag zijn. Zo bijzonder, net zo bijzonder als toen jij werd geboren en je de naam lLesbeth kreeg. Liefs en tot gauw, Tineke

  • 06 Februari 2015 - 21:28

    Pap En Mam:

    Lieve Lies,

    Je periode in Gambia zit er nu écht bijna op.
    We zijn apetrots op wat je daar gedaan hebt en nog doet.
    Toen je 9 jaar was zei je al dat je verpleegster wilde worden, toen je 12 was zei dat je wel een tijdje naar Afrika wilde.
    Tien jaar later ben je ook werkelijk als verpleegkundige naar Afrika gegaan.
    Ruim vier maanden weg uit je vertrouwde welvarende omgeving, proeven aan wat er aan de andere kant van de evenaar gebeurt.
    Alles anders en ó zo arm en primitief, maar wat knap hoe je daar als braaf Nederlands meisje in een kliniek in één van de armste landen van de wereld hulp hebt geboden in de kliniek van Fatou.
    De vreugde die je de kinderen daar hebt gebracht zullen voor hen, maar ook voor jou onvergetelijk zijn.
    Je hebt kinderen gered, denk met name aan Kabir.
    Zelf hebben we mogen zien hoe close je vriendschap met Fatou is, vriendschap voor het leven.
    Niet de gehele periode is over rozen gegaan, de Banjul Belly heeft ook jou getroffen maar ook je maag-darm stelsel heeft dat overleefd.
    Het feit dat je je zo makkelijk aan hebt kunnen passen heeft ons niet verbaasd maar wel geraakt. Geen Shabbies, McGregor, McDonalds, ICI-Paris,....,je miste het niet eens!
    Nu nog een aantal dingen om naar uit te kijken, zoals de grote party op 14 Februari, en dan zit het er bijna op.
    Nog 2 weken voordat Tineke en Mama komen, dan nog een week ontwennen en weer naar huis.
    Lies, we kunnen bijna niet wachten tot je weer bij ons bent maar zijn heel blij dat je dit gedaan hebt!!


    Knuffel voor jou en iedereen daar om je heen!

    Papa en Mama


  • 07 Februari 2015 - 00:56

    Hillegonda:

    Hallo Liesbeth,
    wat kan ik zeggen, RESPECT! fijn dat je straks weer terug bent. Kijk uit naar je verhalen. Geniet nog maar even. Dikke knuffel,groetjes Hillegonda

  • 07 Februari 2015 - 09:26

    Sylvia:

    Lieve lies!
    Ik vind dat je fantastisch werk levert in een land waar dit zeer zeker
    nodig is! De vrouwen mogen van geluk spreken dat jij hen begeleid bij
    hun bevalling!
    Wat een levenservaring! Wees trots op jezelf!
    Afscheid nemen is zeker zwaar, je hebt ervaring en liefde meegekregen voor
    het leven!
    Geniet van de laatste 3 weken!

    Liefs syl

  • 07 Februari 2015 - 22:18

    Kommer En Willy:

    prachtig werk, altijd goed lachs en je bent er altijd voor jouw cliënten.
    De 14de gaat echt een prachtig feest worden, ik ben blij er deelgenoot van te mogen zijn.
    Daarna komt de tijd om afscheid te nemen, de Fransen hebben daarvoor een prachtige uitdrukking: PARTIR C'EST MOURIT UN PEU.
    Daarin ligt alles opgesloten.

  • 09 Februari 2015 - 10:03

    Erzsi:

    Dag Liesbeth,
    Fijn om weer iets te lezen van je. Nog maar weer een keer: ik ben erg onder de indruk van wat je daar doet / gedaan hebt. Ik wens je nog 3 mooie en goeie weken toe. En verder: ik snap wel dat mensen hun kindje graag Liesbeth noemen. Word daar ook maar een beetje warm van. Dag lieve meid. Tot weer! Erzsi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Actief sinds 07 Sept. 2014
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 10958

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2014 - 02 Maart 2015

African dream!

Landen bezocht: