De eerste week! - Reisverslag uit Ker Dobaly, Gambia van Liesbeth Hartings - WaarBenJij.nu De eerste week! - Reisverslag uit Ker Dobaly, Gambia van Liesbeth Hartings - WaarBenJij.nu

De eerste week!

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

02 November 2014 | Gambia, Ker Dobaly

Wat een geweldige reacties op mijn vorige blog, bedankt!!!

Ik ben hier nog geen week, maar wat ik geleerd heb, is ongelofelijk! De wereld is in alle opzichten anders dan in Nederland.

De eerste pasgeboren baby die ik hier gezien heb, is niet in de kliniek bevallen. De moeder was onderweg hier naartoe toen ze beviel van een prachtig, gezond meisje. Ze beviel helemaal alleen, onvoorstelbaar! Ik heb het meisje lekker in bad gedaan en aangekleed. Een paar uur later gingen ze samen weer naar huis.

Vannacht werd ik rond 1:00 uur door Fatou gebeld. Ze vertelde dat er een vrouw kwam bevallen, finally! De vrouw kwam alleen, ze werd door een taxichauffeur gebracht. Het was een ongecompliceerde bevalling en er werd een schattig jongetje geboren. Het jongetje heeft aan beide voetjes maar 3 teentjes. Ook lijken de verhoudingen van het hoofdje niet te kloppen. Waarschijnlijk, komt dit, doordat de vader en moeder, neef en nicht zijn.

Fatou leert mij veel. Ze heeft onder andere veel ervaring met zwangeren, bevallingen en pasgeboren baby's. Ze kan alles met veel enthousiasme, gezelligheid en humor vertellen.

Tot en met half december is het Malariaseizoen, de kliniek wordt druk bezocht door deze patiënten. Wat veel indruk op mij maakt, zijn de zieke kindjes met Malaria. Ze komen vaak alleen, lopend, naar de kliniek voor medicijnen. Als ik ze een ballon geef, is het zo vertederend om zien hoe ze dan glimlachen!

De spullen die hier zijn om mee te werken, zijn zeer beperkt tot niets. Heel knap, hoe men weet te improviseren!!

Naast het werken in de kliniek, doe ik ook andere dingen. 'S avonds ga ik vaak zingen en spelletjes doen met de meisjes uit het weeshuis, heel gezellig!
Vrijdagavond ben ik met een andere verpleegkundige naar de markt in Serrekunda geweest, gezellig naar de markt, dacht ik. Ik vond het angstaanjagend! Zoveel mensen, velen keken naar mij en spraken mij aan. Het liefst rende ik gillend weg! Het komt niet vaak voor dat een 'blanke' de markt bezoekt. Ik doe het ook niet meer zo snel...
Gistermiddag heerlijk bijgekomen aan het strand, en wat is het strand hier mooi!

De tijd vliegt.... Nog maar 7 weken, voordat Roy, pap en mam hier komen. Ik kijk er naar uit om ze te vertellen over alles en te laten zien hoe het leven hier is!!

  • 02 November 2014 - 19:35

    Hillegonda:

    Oh, Liesbeth wat een verhalen. Geweldig om te lezen. Wat een ervaringen doe je op. Heb me aangemeld voor de mailinglijst om je te kunnen volgen. Op één van de foto's zag ik iets bekends van mij voorbijkomen. Leuk hoor!Groetjes Hillegonda.

  • 02 November 2014 - 19:45

    Kelly Venema:

    Lieve Lies,
    Wat een verhaal, wat maak je daar veel mee! Het is niet te bevatten dat mensen op deze manier leven. Wat moeten wij blij zijn dat we in Nederland zijn geboren en opgevoed! Je leert veel, Fatou is geweldige leermeester en een lieverd van een vrouw! Zo af en toe zal het even slikken zijn maar maak er het beste van en bovenal geniet ook van je tijd! Dikke knuffel

  • 02 November 2014 - 21:57

    Chris Kinable:

    Hoi Liesbeth, heel leuk om jou verhalen te volgen!! Het zullen inderdaad weer allemaal nieuwe en andere dingen zijn die je daar te zien en te verwerken krijgt, maar een geweldig team van Fatou en jij zal het zeker wel lukken! Wij zijn ondertussen ook de dagen aan het aftellen en kunnen bijna niet meer wachten om te vertrekken! We zullen je dan wel bij Fatou ontmoeten en dan kunnen we weer zien waar er het meeste nood aan is bij Fatou, want we hebben toch weer een aardig bedrag voorzien voor haar!!
    Greetz Chris

  • 02 November 2014 - 22:33

    Lieke:

    Brikama woodcarvers market is nog wel mooi om heen te gaan.. ook al was deze markt dan geen succes ;-) maar die woodcarvers market is wel mooi. Allemaal met de hand uitgesneden houten dingen. Echt prachtig!
    Geniet van je tijd daar! Ik blijf je verhalen met plezier volgen

  • 02 November 2014 - 23:06

    Astrid Reinders:

    Hoi Liesbeth,
    Wat ontzettend leuk om zo op de hoogte te blijven van jouw avontuur! Vind het erg leuk om de veragen te lezen en de foto's te zien.
    Ik heb echt enkrm respect voor jou, dat je dit doet en met zoveel enthousiasme!
    Wat leuk ook dat jouw ouders en je vriend komen! Echt iets om naar uit te kijken!!
    Zet hem op daar en ik blijf je volgen!
    X

  • 03 November 2014 - 00:02

    Tineke Timmer:

    Kon ik maar even bij je zijn !!! Miin handen jeuken.
    Vanavond een stelletje oude billetjes gewassen, een aai over een bol en een liedje gezongen. Zo zie je maar, je komt als kind en je gaat als kind.
    Wat een verschil met Afrika en Nederland. Je moet het gezien hebben om te begrijpen. Lies nog veel plezier.

  • 03 November 2014 - 08:28

    Kommer En Willy:

    Je eerste verslag ziet er heel goed uit. Ja wat een ervaring he? En dan sta je pas aan het begin van je verblijf. Heel veel sterkte en plezier taoegewenst. Gaan je zeer binnenkort ontmoeten.

  • 03 November 2014 - 11:41

    Linda Santing:

    Wat een belevenis Liesbeth. Ik ga je volgens via deze site. Heel veel sterkte en plezier toegewenst.
    Groet, Linda

  • 03 November 2014 - 11:41

    Linda Santing:

    Wat een belevenis Liesbeth. Ik ga je volgens via deze site. Heel veel sterkte en plezier toegewenst.
    Groet, Linda

  • 03 November 2014 - 13:23

    Marije Buiter:

    Wat heb je een mooi verhaal schreven! En wat heb je al veel dingen meegemaakt.
    Echt respect voor wat jullie daar allemaal moeten behandelen, zonder de nodige materialen.
    Misschien moet je de volgende keer overdag naar de markt gaan. Het is idd even wennen die drukte, vooral nog in zo'n eerste week. Jannike en ik liepen er later alleen overheen ;)!
    Succes en veel plezier verder! Groetjes Marije

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Actief sinds 07 Sept. 2014
Verslag gelezen: 703
Totaal aantal bezoekers 10831

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2014 - 02 Maart 2015

African dream!

Landen bezocht: