Een week van hoogte- en dieptepunten - Reisverslag uit Ker Dobaly, Gambia van Liesbeth Hartings - WaarBenJij.nu Een week van hoogte- en dieptepunten - Reisverslag uit Ker Dobaly, Gambia van Liesbeth Hartings - WaarBenJij.nu

Een week van hoogte- en dieptepunten

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

01 December 2014 | Gambia, Ker Dobaly

Gelukkig knapte ik snel op, nadat ik zo ziek was geweest. Ik ben gestopt met het eten van Afrikaans voedsel. Ik heb alles geprobeerd om te eten, maar merkte steeds dat ik er niet lekker van werd. Ik ga nu wat vaker ergens eten, of ik warm zelf wat op in de magnetron. Dit gaat prima en ik voel mij beter hierbij!

Vorige week woensdag, werd ik 's nachts door Fatou gebeld, omdat er een bevalling aan kwam. Omdat ik mij nog erg slap voelde, heeft Fatou de bevalling gedaan. Tijdens de bevalling viel het mij op dat de buik van deze vrouw een andere vorm had, dan 'normaal' tijdens een bevalling. Ook had het vruchtwater een aparte kleur. Fatou vertelde dat zij geen goed gevoel had. Na veel pijn en moeite, werd er inderdaad een levenloze baby geboren.... Wat triest! Waarschijnlijk was deze baby al ruim twee dagen overleden. De vrouw die van deze baby beviel, was ongetwijfeld zo'n hele lieve moeder!! Dit was haar achtste kind, waarvan nu vier zijn overleden. Waarschijnlijk komt het deze keer, doordat zij ruim 44 weken zwanger was, maar zeker weten doe je nooit. Zo jammer, misschien had dit niet hoeven gebeuren als zij twee weken eerder was ingeleid? Hier in Afrika gaan zulke dingen echt anders dan in Nederland, er is veel minder controle. Men laat de natuur meer haar gang gaan. If Allah wish....

Dit was voor mij de eerste keer dat ik een baby levenloos ter wereld zag komen. Ik was er dan ook echt van onder de indruk!!! Gelukkig hebben wij hierna alweer vier baby's gezond verwelkomt op de wereld. Alle vier prachtige jongetjes, waarbij ik weer veel geleerd heb tijdens de bevallingen.

Aan verjaardagen wordt in Gambia minder aandacht besteed dan in Nederland. Veel mensen weten hier niet hoe oud zij zijn, laat staan hun geboortedag. Maar afgelopen zaterdag was Fatou jarig. Samen met alle meisjes hebben we een stoel voor haar versierd en een liedje gezonden. Vanuit Nederland heb ik een kettinkje met een bedeltje in de vorm van een baby meegenomen van haar. Ze vond het geweldig. Het was een hele gezellige dag!!

De dag erna zijn we met een groepje naar het strand in Tanji geweest. Tanji is een vissersdorpje ongeveer een half uur hier vandaan. We hebben echt genoten aan het strand. Wat een beleving om te zien hoe de verse vis door de locale bevolking verhandeld wordt!

De afgelopen nachten waren echter verschrikkelijk! Er zat een rat op mijn kamer die overdag niet te vinden was. Eén nacht zat de rat in mijn tas op een meter afstand van mijn bed. Ondanks dat ik weet dat het beest banger voor mij is, dan ik voor hem, durfde ik hier niet meer te slapen. Gelukkig heeft de dochter van Fatou het beest de nacht erna te pakken kunnen krijgen, wat een heldin! De rat heeft ervoor gezorgd dat ik voor het eerst sinds vijf weken het liefst zo snel mogelijk naar huis wilde. Ik zat echt even in een dipje, maar ben er weer uit gekomen. De peptalk van iedereen deed mij goed. Er zijn hier nog zoveel leuke dingen te beleven en te zien die ik echt niet wil missen!!

Morgen word ik zelf een jaartje ouder.. Het zal best vreemd voelen om mijn verjaardag in Gambia te 'vieren', zonder mijn dierbaren om mij heen. Hier proosten we over (al) 2,5 weken dan maar op aan het strand!!

  • 01 December 2014 - 19:38

    Thea Pot:

    Hoi Liesbeth, wat geweldig om al deze verhalen van je te lezen. Je maakt dingen mee om nooit meer te vergeten. En dan morgen je verjaardag. Ik wens je alvast een fijne dag morgen en geniet van alles.

  • 01 December 2014 - 19:53

    Erzsi Van Straaten:

    Dag Liesbeth. Morgen alweer een jaar ouder. Ik wens je een heel mooi nieuw levensjaar toe ! Ik ga een glas wijn op je drinken. Kan mij je dip wel voorstellen. Ben ook heel bang voor ratten. En dan ineens is het genoeg, of zoiets. Maar je bent er weer uitgeklommen. Goed hoor. fijn dat je naast alle inspanningen ook wat leuke dingen kunt doen. En binnenkort je vriend en je ouders kunt laten zien waar je bent. Houd vol, meis ! Je doet hardstikke goed werk. Deze ouwe tante neemt haar petje af voor je.

  • 01 December 2014 - 21:48

    Tineke Timmer:

    Hoi Lies, morgen een fijne verjaardag. En... kop op hoor ! Als er iets gebeurt zoals een dood kindje dan is dat heel moeilijk. Heb het zelf ook wel eens meegemaakt. Je kijkt, je troost maar zelf ben je ook niet van steen. Je moet dat toch verwerken. Ik kan me wel voorstellen dat het af en toe even heel moeilijk is. Je zou dan het liefst in iemands armen kruipen. Maar ....... nog een paar weken dan kan je je ouders en vriend in je armen sluiten en ze laten zien hoe alles in werkelijkheid is. Lieve Lies, hou je taai en nogmaals morgen een fijne dag, liefs Tineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Actief sinds 07 Sept. 2014
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 10813

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2014 - 02 Maart 2015

African dream!

Landen bezocht: