African challenge - Reisverslag uit Ker Dobaly, Gambia van Liesbeth Hartings - WaarBenJij.nu African challenge - Reisverslag uit Ker Dobaly, Gambia van Liesbeth Hartings - WaarBenJij.nu

African challenge

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

25 November 2014 | Gambia, Ker Dobaly

De afgelopen weken waren wat rustiger dan de weken daarvoor. Vooral, omdat het Malariaseizoen ten einde loopt. Ook zijn veel vrouwen bevallen, die allemaal in dezelfde weken uitgerekend waren.

Vorige week kwam er een vrouw om te bevallen, terwijl er geen elektra was. Alles was donker. Echt improviseren, gelukkig waren er genoeg zaklampen, alles ging goed. Ik begin steeds meer te wennen aan dit soort verschillen in vergelijking met Nederland.

Er blijven wel andere patiënten de kliniek bezoeken. Zo was er vorige week een man met vreselijke benauwdheidsklachten, erger dan waar hij mee bekend was. Toen ik hem zag, moest ik direct denken aan een verslechtering van Astma/COPD. Hier zijn geen artsen aanwezig om de diagnose te stellen, of om überhaupt een saturatiewaarde te meten. Fatou vroeg aan mij wat zij hiermee moest doen. Ik stelde voor om hem Salbutamol pufjes en een Prednisolonkuur te geven (op hoop van zegen). Nadat ik ademhalingsoefeningen met hem had gedaan en de eerste dosis Salbutamol had gegeven werd het al beter en ging hij naar huis. Twee dagen erna, hoorden wij dat hij goed opknapte. Heel apart om dit zo te doen. Wij kunnen het ons in Nederland echt niet voorstellen om als verpleegkundige medicijnen voor te schrijven!!

Er wordt hier veel anti-biotica gegeven, hier moet ik erg aan wennen. In Nederland zijn wij altijd bang voor resistentie, maar die angst is hier absoluut niet aan de orde. Voor een blaasontsteking, worden soms drie soorten anti-biotica gegeven.

Ik vermaak mij nog steeds heel goed! Ga soms, als het rustig is, lekker naar het strand, of naar de markt met de andere verpleegkundigen die hier werken en wonen. Hartstikke gezellig! Van een taalbarrière heb ik eigenlijk geen last.

Afgelopen weekend ben ik helaas wel erg ziek geweest. Verschrikkelijk braken, diarree en koorts. Iedereen heeft hartstikke goed voor mij gezorgd. Fatou sliep bij mij op de kamer en dwong mij om ORS te drinken, achteraf was ik hier heel blij mee! Aan aandacht had ik geen gebrek. Zelfs de meisjes uit het weeshuis kwamen bij mij kijken hoe het was, zo lief!! Overigens was ik ook heel erg blij met Kommer & Willy die wat boodschappen kwamen brengen en licht voedsel. Naast Kommer & Willy, ben ik ook blij met de aandacht van Harmke & Faraba, toch fijn om, als je ziek bent, even Nederlands te kunnen praten. Nogmaals bedankt!!
Het eten is hier natuurlijk heel anders. Ons maag- darmstelsel is dit niet gewend. Gelukkig heb ik deze 'African challenge', zoals ze dat noemen doorstaan!

De insecten en andere beesten, ga ik niet missen als ik weer thuis ben! Ik blijf schrikken als er een salamander over mijn plafond loopt, een kakkerlak in de hoek ligt of een rat voor mijn voeten langs vliegt. Gelukkig zijn ze allemaal banger voor mij, dan ik voor hen! Soms is het wel incasseren...

Vandaag hebben we de dozen opgehaald die vanuit Nederland verstuurd zijn. Alle kindjes hebben we nieuwe kleertjes kunnen geven met wat speelgoed. Wat leuk dankbaar om te doen! Ook de voorraad in kraamkliniek is goed aangevuld. Iedereen die hieraan heeft meegeholpen, heel erg bedankt!'

Nog maar 3,5 weken, dan komen Roy, pap, mam en Jannie al. Het gaat zó snel!

  • 25 November 2014 - 14:12

    Trudy Stevens:

    Ja Liesbeth, volhouden nog, zeker als je ziek bent heb je behoefte aan je familie! Toch lief dat ze allemaal bezorgd om je zijn! Super dat de kinderen genieten van alle goederen uit Nederland! Liesbeth doe rustig aan en gauw opknappen! Liefs Trudy ❤️

  • 25 November 2014 - 14:17

    Karin Vos:

    Hey Lies, wat weer een prachtig verhaal en wat doe je goede dingen daar zeg!! Echt fantastisch! Inderdaad nog ff overbruggen en dan lekker samen zijn met de feestdagen! Kunnen ze allemaal zien wat voor goed werk je daar doet!! Ff volhouden nog en heel veel succes!! Gr uut Klazienaveen

  • 25 November 2014 - 14:39

    Tineke Timmer:

    Hoi Lies, vervelend dat je ziek bent geweest. Fijn dat er dan aandacht voor je was.
    Je bent daar bijna een dokter zo te lezen. Goed werk verricht. Veel succes verder, liefs Tineke

  • 25 November 2014 - 17:27

    Annie:

    Hoi liesbeth, vind het altijd leuk jou verslag te Lezen, kan me ook heel goed voorstellen dat je blij bent om je familie daar in Gambia alles te laten zien. Ze moeten het met eigen ogen zien dan kunnen ze het zelf ervaren wat jij daar beleeft en mee maakt. Wens je heel veel succes met je werk. groetjes Annie

  • 25 November 2014 - 18:53

    Geert En Jennie Hekker-Mennink:

    hallo Liesbeth

    Erg leuk om jou ervaringen te lezen ,fijn om te lezen dat je het naar de zin heb daar .
    Minder was dat je ziek bent geweest,maar ze hebben goed voor je gezorgd !
    Nog even en jou Fam is daar lekker met de Feestdagen je Fam bij je
    Super wat je doet veel succes met je werk en hopelijk zien we elkaar in Febr.samen met Tieme en Tina
    Hartelijke groetjes Geert en Jennie Hekker




  • 25 November 2014 - 19:13

    Roely Zwiers:

    Hallo Liesbeth, wat vervelend dat je zo ziek bent geweest. Maar wat geweldige zorg krijg je daar!! Net zoals jijzelf geweldige zorg geeft! Gelukkig knap je weer wat op.
    Wat maak je toch veel mee. Hoe ga je dat straks allemaal vertellen!
    Straks je familie ( en Roy) een tijdje bij je. Super!
    Veel succes, pas goed op jezelf! Liefs Roely.

  • 25 November 2014 - 19:18

    Jannike :

    Hoi Liesbeth,

    Wat ontzettend vervelend dat je zo ziek bent geweest, maar fijn dat je zoveel lieve mensen om je heen hebt die voor je zorgen!
    Ik geniet van je verhalen en super wat je daar doet:) Bevallen zonder licht kunnen wij in Nederland ons niet voorstellen.. Ik ben toen erg opgeknapt door ors en ranja, hoop dat jij je ook snel weer beter voelt!
    Beterschap, succes en veel plezier

    Liefs Jannike

  • 25 November 2014 - 21:59

    Karin Lubbers:

    Hoi Liesbeth Fijn dat je weer beter bent. Ik denk dat je straks wel een boek kunt schrijven over al je belevenissen. Heel veel liefs en hou vol! Over een paar weken komen je ouders al en je vriend en kun je alles laten zien waar je mee bezig bent. Groetjes van Karin


  • 27 November 2014 - 22:53

    Regina:

    Hoi, Liesbeth,
    Leuk om weer iets van jouw avonturen te lezen en zien!
    Wat een andere wereld daar.....
    En wat een mooie kindjes, allemaal stralend in hun nieuwe kleertjes!
    Ontroerend om te zien.
    Ik hoop dat je weer wat opgeknapt bent, dat is niet zo leuk om daar ziek te zijn.
    Groetjes, Regina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Actief sinds 07 Sept. 2014
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 10816

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2014 - 02 Maart 2015

African dream!

Landen bezocht: